01-01-2020

Arbowet en de Preventiemedewerker

Werkgevers moeten de arbeidsomstandigheden binnen het bedrijf organiseren. Volgens de Arbowet moeten werkgevers een werknemer aanstellen als Preventiemedewerker die de werkgever bijstaan in de dagelijkse zorg voor veilige- en gezonde arbeidsomstandigheden. Als bij het bedrijf maximaal 25 werknemers werken, mag de werkgever zelf de Preventiemedewerker zijn. De Preventiemedewerker ondersteunt de collega's bij het werken volgens de in het bedrijf geldende veiligheidsvoorschriften en geeft voorlichting en instructie. In de vernieuwde Arbowet krijgt de preventiemedewerker een prominentere rol bij de zorg voor gezond en veilig werken in het bedrijf.

De preventiemedewerker ontbreekt bij bedrijven met vijftig tot honderd werknemers in 17% van de gevallen. Bij honderd werknemers of meer is dat 9%. Uit onderzoek blijkt ook dat ruim een derde van de werknemers helemaal niet bekend is met de taken van de preventiemedewerker en 31% slechts 'een beetje'. Werknemers zijn vaak beperkt geinformeerd over de rechten en plichten van de preventiemedewerker (bron NIBHV).

Klik hier voor informatie over onze cursus Preventiemedewerker.

Kijk voor meer informatie op de site van inspectie SWZ

     
     
Bezig met laden ...